Proč se (ne)vyplatí koupit bourané auto?

Nákup bouraného auta je pro někoho naprosto nemyslitelným krokem. Někdo v této kategorii ale hledá záměrně, protože to může být snadný způsob, jak si pořídit zánovní ojetinu. Nemluvíme tady o opravených autech, ale o takových, která bez příkras jako bouraná skutečně vypadají. Vyplatí se taková koupě? A jaké s sebou nese výhody nebo naopak překážky?

Do České republiky putují bourané vozy v drtivé většině ze zahraničí. U nás se opraví a se zbytkem si poradí autobazary. Ty pak velmi často tato auta nepravdivě prezentují jako nebouraná a udělají všechno pro to, aby si kupec ničeho nevšiml. Nekvalitně provedená oprava ale může mít fatální následky i přesto, že se vůz tváří být v top stavu. Z toho důvodu mnozí raději brázdí ve vodách skutečných „bouraček“, které jsou cenově dostupnější, ale…
…záleží, jak velkou újmu auto utrpělo.
Pokud se rozhodnete pro koupi havarovaného vozu, v první řadě vsaďte na odborné posouzení jeho skutečného stavu. Je obrovský rozdíl, jestli auto schytalo jen malé čelní ťuknutí, nebo je takzvaně „na odpis“. Na místo prodeje si s sebou proto vezměte svého známého mechanika nebo přizvěte odborníka, který se v této tématice vyzná, aby zhodnotil, jestli se investice vyplatí, a to nejen z hlediska financí, ale taky z hlediska bezpečnosti.
Poškození vnějších částí vozu
Při malých nehodách bývají nejčastěji poškozené pouze přední části karoserie jako nárazník, světla, blatníky nebo kapota. V takovém případě není potřeba ztratit o automobil zájem, zvlášť když opravu zvládnete svépomocí nebo máte známého mechanika, který navíc třeba dokáže sehnat levnější náhradní díly. V součtu pak mohou být pořizovací náklady i s náklady na opravu nižší, než kdybyste kupovali ojeté nebo opravované auto.
Poškození vnějších částí také nemá výrazný vliv na bezpečnost, takže na cestách nebudete muset mít obavy z nepředvídatelných situací. Stále ale platí, že i takto nabourané auto je potřeba pořádně prohlédnout, aby se vyloučily vážnější poruchy.
Poškození nosných částí a technických prvků
Jakmile se následky nehody dostaly do útrob plechové a plastové bariéry, je to pomyslně zdvižený prst při zvažování o koupi. Pokud se jedná o prasklý chladič, závada a jeho výměna nebude představovat žádná rizika. Složitější je to už u poškození střechy, podlahy, sloupků, prahů, náprav nebo samotného motoru. Tady je namístě zvážit finanční náklady, ale i bezpečnost vozidla po opravě. Když budete mít nekvalitně srovnané nápravy, můžete se lehce dostat do smyku při prudkém brzdění. Poškozená může být i elektronika, které jsou dnes automobily plné a která si možná časem začne dělat, co chce.
Diagnóza: Konstrukční smrt
Nákup takového vozu bude pravděpodobně nejlepší obejít velkým obloukem, protože zde hrozí obrovské riziko nebezpečí hlavně při další nehodě. U takto poškozeného auta jsou nadobro odepsány zásadní konstrukční prvky, jako jsou například prahy, sloupky nebo výztuhy mezi motorem a palubní deskou. Obecně by byla investice do opravy takto zdemolovaného auta, ve kterém chybí aktivní i pasivní prvky ochrany posádky, krom vyhozených peněz spíš hazardem s životy cestujících i dalších účastníků silniční dopravy. Samostatnou kapitolou jsou v tomto ohledu zaplavené vozy, u kterých nemusíte na první pohled poznat vůbec nic, i když se už koroze začíná rozjíždět ve velkém.
Koupit nebo nekoupit?
Při zvažování nákupu bouraného auta musíte brát v potaz jeho reálný stav, pořizovací cenu, odhad nákladů na opravu a samozřejmě i něco navíc, protože ono se vždycky ještě něco objeví. Na prvním místě by však měla být schopnost bezpečného provozu. Některé výhody takové koupě za to ale stojí:
- vidíte reálnou podobu auta
- prodejce neskrývá závady a jedná s vámi na rovinu
- bouraná auta jsou levnější a při nenáročné opravě můžete výhodně přijít k zánovnímu kousku
- koupě bude o to výhodnější, když zvládnete opravu svépomocí nebo se známým mechanikem
Ať už se rozhodnete pro nové, ojeté nebo bourané auto, nikdy nezapomínejte nejen na povinnou výbavu, ale také pravidelné servisní prohlídky a správné obutí, které prodlouží životnost vašeho vozidla.