Jak vybrat zimní pneumatiky aneb nejsou zimní jako zimní
Období povinného zimního obutí je opět tady. Víte, proč je důležité přezout, jak poznat zimní pneumatiky a podle čeho je vybrat?
Jsou zimní pneumatiky povinné?
Ano, jsou. U nás – v České republice – zákon přesně udává, kdy a za jakých podmínek platí povinnost zimního obutí. Tato povinnost platí od 1. listopadu do 31. března, a to konkrétně pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Navíc musí řidič tuto situaci předvídat, takže výmluvy typu „nevěděl jsem…“ vás nezachrání. Pokud je však stále teplo a výskyt sněhu ani náledí nehrozí, nemusíme nutně mít zimní obutí ani ve výše uvedeném období. Zimní obutí může být v některých oblastech přikázáno značkou zimní výbava.
Zimní pneumatiky nejlépe fungují až když okolní teplota klesne přibližně pod 8 °C, takže při teplejším počasí se guma zbytečně rychleji opotřebovává a má i horší jízdní vlastnosti než letní.
Letní vs zimní
Mezi hlavní rozdíly patří určitě použitá směs a tvar dezénu. Letní pneumatiky jsou vyrobené z tvrdší směsi, aby měla i v horkých letních dnech dobré vlastnosti a „nežvýkala se“. Naopak zimní pneu počítá s výrazně nižší provozní teplotou, a proto je vyrobeno z měkčího materiálu, který si i v mrazu zachovává dostatečnou přilnavost.
Na první pohled rozeznáte zimní pneu od toho letního podle symbolu na bočnici. V České republice stačí mít označení M+S (z anglického “mud and snow“), ale například v Německu je potřeba obout zimní pneumatiky s vyšším standardem. Ty mají na bočnici symbol vločky s horským štítem. Zkušený řidič si pak jistě všimne rozdílného vzorku, který je u zimních mnohem členitější, aby se mohl lépe opřít o vrstvu sněhu.
.
U letního vzorku si pak můžeme všimnout několika větších rovných drážek ve středu běhounu, které mají za úkol odvádět co největší množství vody při dešti.
Kdy se poohlédnout po nových?
Kromě toho, že nám zákon stanovuje, za jakých podmínek je zimní obutí povinné, uvádí také minimální povolenou hloubku dezénu pneumatik. Ta je u zimních stanovená na 4 mm a u letních na 1,6 mm.
Hloubka dezénu ale není jediným faktorem, který je potřeba zvážit. Kromě toho bychom doporučili se také podívat na stáří vašich pneumatik. Vlivem slunečního záření pneumatika stárne a tvrdne, čímž pomalu ztrácí své vlastnosti a je dobré ji vyměnit za novou, i když ještě není na minimální hranici dezénu. Stáří pneumatiky zjistíme podle DOT kódu na pneumatice – první dvojčíslí udává týden výroby a následuje rok. Maximální doba používání není zákonem nijak stanovená a vždy záleží na vás a na konkrétním chování vozu, jestli už uznáte, že je čas na výměnu.
Podle čeho vybírat?
Směrodatným je velký technický průkaz vašeho vozu. V něm jsou totiž uvedené rozměry pneumatik včetně hmotnostního a rychlostního indexu, které můžete na váš konkrétní vůz obout (například. 205/55 R16 98H). Údaje pak stačí zadat do našeho filtru vyhledávání a prozkoumat nabídku. Je nutné vybrat pneumatiku se stejným nebo vyšším indexem jako je napsáno v TP.
- 205 = šířka pneumatiky (milimetry)
- 55 = výška bočního profilu pneumatiky vůči celkové šířce pneumatiky (v procentech)
- R = radiální konstrukce pneumatiky (nejběžnější)
- 16 = průměr ráfku, na který je pneumatika určená (palce)
- 98 = hmotnostní index (maximální zátěž)
- H = rychlostní index (maximální rychlost)
Při výběru konkrétního modelu bude určitě jistou roli hrát cena, ale doporučujeme vybírat hlavně podle nezávislých testů a až potom hledět na cenu. Pneumatiky jsou přece jen to hlavní, co udržuje kontakt s vozovkou a zaručuje tak ovladatelnost vozu, která hraje největší roli hlavně v krizových situacích. V rozhodování vám může pomoci také energetický štítek, který uvádí základní charakteristiky.
A co celoroční pneumatiky?
Pokud chcete co nejvíce ušetřit, může pro vás být zajímavá také možnost obout celoroční pneumatiky, na kterých můžete jezdit bez ohledu na roční období. Tato univerzálnost je ale vykoupena spíše průměrnými jízdními vlastnostmi, rychlejším opotřebením a případně i vyšší hlučností a spotřebou. “Celoročky” určitě mají své využití, ale doporučujeme dopředu zvážit, zda se vám vyplatí.
Na závěr bychom si ještě dovolili připomenout důležitost správného nahuštění pneumatik, vyvážení kol a seřízení geometrie podvozku. Těmito kroky zajistíte nejen ideální chování vozu na silnici, ale také tím prodloužíte životnost pneumatik.
Nejste si svým výběrem jistí? Zavolejte nám, nebo nám napište a my vám rádi poradíme.